LTTA No Comments

Š.g. 23.jūnijā Eiropas Parlaments veica galīgo balsojumu par Patērētāju tiesību direktīvu, kas palielinās patērētāju tiesības pērkot tiešajā tirdzniecībā (ārpus uzņēmuma telpām) un tālpārdošanā. Pēdējais oficiālais Ministru padomes apstiprinājums notiks jūlijā. Dalībvalstīm būs ne vairāk kā divi gadi, lai ieviestu jaunos noteikumus.

Vissvarīgākās izmaiņas attiecībā uz patērētāju tiesībām un pienākumiem:

Patērētāju tiesības

  • Iepērkoties tiešajā tirdzniecībā (ārpus uzņēmuma telpām) vai tālpārdošanā (tiešsaistē, pa tālruni, e-pastu), patērētājs varēs atteikties no pirkuma 14 dienu laikā pēc preces piegādes datuma.
  • Patērētājiem, kuri atgriezuši preces, nauda jāatgriež 14 dienu laikā no attiekšanās datuma.
  • Ja pasūtītās preces netiek piegādātas 30 dienu laikā, pircējam ir tiesības atcelt pirkumu.
  • Ja pārdevējs neinformē patērētāju par tiesībām atsaukt līgumu, atteikuma periods tiek pagarināts līdz vienam gadam.
  • Pārdevējs ir atbildīgs par zaudējumiem vai bojājumiem preces piegādes laikā.
  • Pārdevējam būs jānorāda galīgā pārdošanas cena. Būs aizliegts iepriekš automātiski izrakstīt rēķinu par pakalpojumiem, kas apliekami ar papildus nodokli.

Patērētāju pienākumi

  • Patērētājs sedz atgriešanas izmaksas. Liela izmēra priekšmetu (dīvāns, ledusskapis) iegādes gadījumos atgriešanas politikai jābūt skaidri noteiktai vienlaikus ar apmaksu.
  • Digitālām precēm (mūzika, filmas, programmas) atgriešanas noteikumi nav piemērojami: digitālais saturs tiek uzskatīts par iegādātu tiklīdz sākta tā lejupielāde.
  • Atgriešanas noteikumi netiek piemēroti precēm, kas izgatavotas pēc speciāla pasūtījuma – apģērbi, mēbeles utt.
  • Gadījumos, kad patērētājs atteicies no pasūtītajiem pakalpojumiem, patērētājam būs jāmaksā par paveikto darbu. Piemēram, piecu dienu laikā pārdomājot attiecībā par šķiršanās jurista pakalpojumu izmantošanu, būs jāmaksā par jau paveikto darbu.