LTTA No Comments

Pagājušajā gadā kopējais mazumtirdzniecības apjoms tiešās pārdošanas sektorā Latvijā ir pieaudzis par 5%, sasniedzot 65 miljonus eiro (neskaitot PVN). Turklāt, tiešajā tirdzniecībā iesaistīto nodarbināto personu skaits ir palicis nemainīgs – aptuveni 63 tūkstoši cilvēku.

“Jau otro gadu pēc kārtas ir vērojams stabils tiešās pārdošanas tirgus pieaugums 5% apmērā, un tas pārsniedz kopējo mazumtirdzniecības apgrozījuma pieaugumu, kas pagājušajā gadā pieauga par 4%. Tiešās pārdošanas straujo izaugsmi veicina ne tikai mājsaimniecību ienākumu un privātā patēriņa palielināšanās, bet arī tiešās pārdošanas straujā digitalizācija”, uzsver Baltijas Tiešās Tirdzniecības Asociāciju ģenerālsekretārs Gintautas Zaleckas.

Kā norāda Gintautas Zaleckas, šodien tiešās pārdošanas konsultantiem nav nepieciešams fiziski satikt savus klientus, lai iepazīstinātu ar kādu jaunu produktu vai nodrošinātu konsultāciju, jo to ir iespējams veikt ar interneta palīdzību. Starptautiska sociāli ekonomiska pētījuma[1] rezultāti par tiešo pārdošanu, kas veikts 11 Eiropas valstu tirgos, atklāj, ka gan uzņēmumi, gan viņu izplatītāji arvien efektīvāk izmanto internetu, lai vadītu un attīstītu savu biznesu, kā arī, lai ātrāk sasniegtu savus klientus, sniedzot viņiem labāku apkalpošanu. Piemēram, kompānijas piedāvā izplatītājiem un klientiem virkni dažādu digitālo rīku, kas ļauj prezentēt un pasūtīt preces, līdz ar to produktu demonstrācijas, kas līdz šim ir viens no visizplatītākajiem tiešās pārdošanas veidiem, kļūst virtuālas, un pārdošanas darījumi notiek sociālajos tīklos, kā Facebook, Instagram vai citos.

“Tā kā tiešās tirdzniecības darbinieki arvien vairāk izmanto dažādus digitālos rīkus, lai vadītu un veicinātu sava biznesa attīstību, kā arī, lai efektīvāk sasniegtu un apkalpotu savus klientus, un, ņemot vērā, ka vēl joprojām ir ļoti daudz neizmantoto iespēju, tiešās pārdošanas sektoram, tostarp arī Latvijā, ir ļoti labvēlīgs izaugsmes potenciāls”, secina Gintautas Zaleckas.

Neatpaliekot no Latvijas, 2018. gadā tiešās tirdzniecības sektora apjoms Lietuvā arī pieauga par 5%, Igaunijā – par 2,1%, sasniedzot attiecīgi 84 miljonus un 49 miljonus eiro. Pretstatā Latvijai, kur tiešajā tirdzniecībā iesaistīto personu skaits ir stabils, Lietuvā tas samazinājās par 1% un Igaunijā – par 1,7%, iesaistot attiecīgi vairāk nekā 82 tūkstošus un 45 tūkstošus cilvēku.

Fakti un skaitļi:

2018. gadā kopējais pārdošanas apgrozījums tiešās tirdzniecības industrijā Baltijas valstīs sasniedza gandrīz 198 miljonus eiro, bet cilvēku skaits, kas iesaistīti tiešajā tirdzniecībā, bija vairāk nekā 190 tūkstoši.

Saskaņā ar Eiropas Tiešās tirdzniecības asociācijas Seldia (Seldia) datiem, ES valstu tiešās tirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums 2018. gadā bija vairāk nekā 29,7 miljardi eiro. Tiešās tirdzniecības uzņēmumi rada iespējas papildu ienākumu gūšanai vai privātai uzņēmējdarbībai vairāk nekā 6,8 miljoniem cilvēku.

Saskaņā ar Pasaules Tiešās tirdzniecības asociāciju federācijas (WFDSA) datiem, 2018. gadā kopējais apgrozījums tiešās tirdzniecības uzņēmumos, kas pieder federācijai, bija 192,7 miljardi ASV dolāru, un cilvēku skaits, kas iesaistīti tiešajā tirdzniecībā, bija vairāk nekā 118,4 miljoni, no kuriem 53,4 miljoni ir tiešās pārdošanas uzņēmēji, kuri attīsta savus individuālus uzņēmumus, strādājot pilnu vai pusslodzes darba  laiku.

Tiešā tirdzniecība 85% šajā industrijā iesaistītiem cilvēkiem ir papildu ienākumu avots, un 78% no tiešās tirdzniecības darboņiem ir sievietes.

[1] Čehija, Francija, Vācija, Itālija, Lietuva, Nīderlande, Polija, Slovākija, Spānija, Zviedrija, Lielbritānijas Apvienotā karaliste.